الإرشاد الفلسفي النُظُمي (Systémique)292
نور عبيد
العدد التاسع – كانون الأول ديسمبر 2021
الصفحة 36-58
ملخص
الإرشاد الفلسفي علم قديم تمتدّ جذوره إلى الحوارات السقراطيّة، كفن إبداعي، يهدف إلى توليد الأفكار، عبر الديالكتيك الذي اعتبره الطريقة الوحيدة الممكنة لمعرفة الحقيقة والفضيلة. وقد اشتهر سقراط بإتقانه للجهل الذي يدّعيه ليدخل عبره إلى استجواب المواطنين الأثنيّين للعثور على الحقيقة، في سعي مميّز إلى ما يسمّى حبّ الحكمة من خلال حياة مختبرة، تهدف إلى تحسين حياة شخص، حياة من دونها لم تكن الحياة تستحقّ أن تُعاش. في هذا السياق، يتجدّد البحث في الفلسفة العلاجيّة من خلال نظريّات متعدّدة منها النظريّة الإدراكيّة، والنظريّة السلوكيّة، والنظريّة الكلّيّة والتكامليّة، وعليه يعتمد المرشد الفلسفي المنهج العقلاني أو الفلسفي أو الإستطيقي أو التأمّلي (الخلاف، لا ت، ص 3)، إلخ.
يهتمّ هذا البحث بالفلسفة العلاجيّة وفق النهج النُظُمي (السيستامي)، الذي يفترض أنّ أيّة مشكلة هي نتيجة خللٍ وظيفي في المجموعة، ذلك أنّ الفرد يتأثّر بمقاصده، ومقاصد الآخرين من حوله. وبما أنّ الماديّة لا تجيب عن حاجات الإنسان للتفتّح والازدهار لأنّها تحجب نصف طبيعته، فإنّ الإنسان يصاب بلا انتظام الأشياء، ولا انتظام الكينونة. وهذا اللاانتظام يحتاج إلى النُظُميّة المجتمعيّة، أي معالجة أفكار الفرد ومعتقداته في سياقها الجمعي.وكما يعالج علم النفس الفرد سيستاميًّا ككلّ لا ينفصل عن العائلة، فإنّ على الفلسفة أن تعاين الفرد والعائلة ككلّ لا ينفصل عن مؤثّرات العقل الجمعي والحياة والكون.
وإذا كان علم النفس قد عالج العقل الانفعالي وتفاعلات الجهاز الحوفي في الدماغ، فإنّ على الفلسفة أن تعالج شؤون العقل المنطقي الكائن في مقدّمة الدماغ، وهو المسؤول الأوّل عن الوعي والسلوك. إنّ للعقل الانفعالي قيادته الذاتيّة، وللعقل المنطقي إرادة القيادة المؤدّية إلى الحرية. صحيح أنّه لا يمكن الفصل بين العقل الانفعالي والعقل المنطقي، إلا أنّ معالجة أوهام العقل المنطقي، ويُعنى بها المعتقدات والأفكار، تترك أثرها الفاعل في إدارة العافية الإنسانيّة، تلك كانت النتائج التي خلُص البحث إلى مناقشة نماذج عنها.
الكلمات المفاتيح الإرشاد الفلسفي- النُظُمي- المرشد- المسترشد- العقل المنطقي- العقل الانفعالي- ما فوق الجينومSystémic Philosophical Counseling
Philosophical counseling is an ancient science that has its roots in Socratic dialogues as a creative art aimed at generating ideas, through dialectics, which Socrates considered as the only possible way to know truth and virtue. Socrates was famous for his mastery of feigned ignorance, through which he interrogated Athenians to arrive at the truth in a distinguished quest for what is called the love of wisdom acquired from life experiences. The aim is to improve a person's life, for without this wisdom, life would not be worth living. In this context, research in therapeutic philosophy is renewed through multiple theories, including the cognitive theory, the behavioral theory, and the holistic and integrative theory. Thus, the philosophical guide accordingly adopts the rational, philosophical, aesthetic or reflective approach, etc.
In this research, therapeutic philosophy is addressed according to the systemic approach, which assumes that any problem is the result of a dysfunction in the group, as the individual is affected by his intentions, and the intentions of others around him. Furthermore, since materialism obscures half of man’s nature (Degyse, 34), it does not respond to the need for openness and prosperity, all the more because man is affected by the orderliness of things, and the orderliness of his being (Caillé, 116). This irregularity requires societal discipline; that is, treating the individual’s thoughts and beliefs in their collective context, just as psychology treats the individual as a systemic whole that is inseparable from the family. Philosophy must examine the individual and the family as a whole inseparable from the influences of the collective mind.
If psychology has dealt with the emotional mind and the interactions of the limbic system in the brain, then philosophy must deal with the affairs of the logical mind located at the front of the brain, which is primarily responsible for consciousness and behavior. The emotional mind has its own leadership, and the rational mind has the will to lead that initiates freedom. It is true that it is not possible to separate the emotional mind and the logical mind, but addressing the delusions of the logical mind, which is concerned with beliefs and ideas, leaves an effective impact on the management of human well-being.
Keywords: Socrates, systemic approach, the logical mind, the emotional mind, therapeutic philosophy.