اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في كليّات التربية نحو إنشاء مراكز تعليم الكبار والتعليم المستمرّ في الجامعات السعوديّة

اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في كليّات التربية نحو إنشاء مراكز تعليم الكبار والتعليم المستمرّ في الجامعات السعوديّة 291

مصطفى سليمان الفايفي – شهيب صالح معمار - أحمد عبد العزيز السنيدي - عبد الحليم علي الشهر

العدد التاسع – كانون الأول ديسمبر 2021

الصفحة 113-148

  • ملخص

    هدفت هذه الدراسة إلى معرفة اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في كليّات التربية نحو إنشاء مراكز تعليم الكبار والتعليم المستمرّ في الجامعات السعوديّة، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي. وتكونت عيّنة الدراسة من 111 عضو هيئة تدريس، وتمّ تطبيق استبانة مكوّنة من 35 فقرة موزّعة على محورين. وأظهرت النتائج أنّ المتوسّط الحسابي العامّ لاتجاهات أفراد العيّنة نحو إنشاء مراكز تعليم الكبار والتعليم المستمرّ في الجامعات السعوديّة بلغ (4.21)، بانحراف معياري (0.958)، وهو متوسّط عامّ يقع ضمن خيار الموافقة بشدّة. وأنّ المتوسّط الحسابي العامّ لاتّجاهات أفراد العيّنة نحو الإجراءات التنظيميّة لعمل مراكز تعليم الكبار والتعليم المستمرّ في الجامعات السعوديّة بلغ (4.52)، بانحراف معياري (0.784)، وهو متوسّط عامّ يقع ضمن نطاق خيار الموافقة بشدة أيضًا. كما أظهرت أنه لا فروق ذات دلالة إحصائيّة بين متوسّط أفراد عيّنة الدراسة حول اتّجاهات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعوديّة نحو إنشاء مراكز تعليم الكبار والتعليم المستمرّ في الجامعات السعوديّة تعزى لمتغيّر (الرتبة العلميّة). ولا فروق ذات دلالة إحصائيّة بين متوسّط أفراد عيّنة الدراسة حول اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعوديّة نحو إنشاء مراكز تعليم الكبار والتعليم المستمرّ في الجامعات السعوديّة تعزى لمتغيّر (سنوات الخبرة). وأيضًا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة بين متوسّط أفراد عيّنة الدراسة حول اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعوديّة نحو إنشاء مراكز تعليم الكبار والتعليم المستمرّ في الجامعات السعوديّة تعزى لمتغيّر (الدراسة بالخارج).
    الكلمات المفاتيح الاتجاهات- أعضاء هيئة التدريس- تعليم الكبار- التعليم المستمرّ- الجامعات السعوديّة.
  • An attitude of colleges of education faculty members in towards to create an adult education and continuing education center in Saudi's Universities.

    This study aimed to identify the attitudes of faculty members in the faculties of education concerning the establishment of education centers for adults and for continuing education in Saudi Universities, through applying a descriptive survey method. The study sample consisted of 111 faculty members of Saudi's Universities, and a questionnaire consisting of 35 items divided into two sections was applied. The results showed that the general arithmetic mean of the sample’s attitudes towards establishing adult education and continuing education centers in Saudi universities reached (4.21), with a standard deviation (0.958). This is a general average that falls within the ‘strongly agree’ option. Moreover, the general arithmetic means of the sample's attitudes towards the organizational procedures for the work of adult education and continuing education centers in Saudi universities reached (4.52), with a standard deviation (0.784), which is a general average that falls within the scope of the strong consent option as well. It also showed that due to the ‘academic rank’ variable there are no statistically significant differences among the average members of the study sample dealing with the attitudes of faculty members in Saudi universities towards establishing adult and continuing education centers in Saudi universities. Also, due to the ‘years of experience’ variable, there are also no statistically significant differences between the average of the study sample regarding the attitudes of faculty members in Saudi universities towards establishing adult education centers and continuing education in Saudi universities. Furthermore, the ‘study abroad variable’ revealed that there are no statistically significant differences between the average of the study sample as regards the attitudes of faculty members in Saudi universities towards establishing adult education centers and continuing education in Saudi universities.
    Keywords: adult education, attitudes, continuing education, faculty members, Saudi universities.

CITEPDF