The Quality of Online Instruction in Lebanon: Perspectives and Implications327
Loubna Nehmeh - Joumana Assaf
العدد العاشر – نيسان أبريل 2022
Pages 6-30
Abstract
This paper holistically describes the online learning experience from the perspectives of Lebanese students when it was implemented for the first time between March 2020 and May 2020 due to the COVID-19 pandemic. Hence, this study examines the devices and communication channels which were used by Grade 9 and Grade 12 learners while learning online. It also investigates the top five benefits and drawbacks of taking online lessons according to participating students. Moreover, this paper reflects the quality of online lessons as rated by students. The data were collected from 928 respondents through an online survey and the findings were deduced from the statistical analysis of a quantitative study. These results revealed the issues that made online learning acceptable or rejected by learners. Besides, the level of students’ satisfaction towards online learning was reflected by rating the quality of online on a five point Likert scale. The quantitative method was used for analyzing the collected data, thus a range of statistical analyses were conducted and tables of frequencies and percentages, as well as cross-tabulations were used to present categorical variables. Chi-square tests of independence also were used to examine the relation between pairs of categorical variables and their strength by Chi- Square measures of association
Keywords: quality of online learning, benefits, drawbacks, online lessons, students’ perspectives.جودة التعليم عبر الإنترنت في لبنان: وجهات نظر وتداعيات
نظرًا لعدم اعتماد استراتيجية تربوية واضحة للتعليم عبر الإنترنت، وفي ظل غياب مسح دقيق لممارسات المعلمين والمتعلمين، تهدف هذه الدراسة إلى تقصي جودة التعليم عبر الإنترنت من وجهة نظر المتعلمين. لذلك، يوصِّف هذا البحث رأي متعلّمي الصّفّ التاسع الأساسيّ والصّفّ الثاّلث الثّانوي – بكافة فروعه- في لبنان بالتعلّم عبر الإنترنت بشكل شموليّ. تم إجراء بحث كمّي من خلال استطلاع رأي موجه لهذه الفئة من المتعلمين عبر شبكة الإنترنت وبناءً عليه، جـُمِعت البيانات من 928 مستجيبًا من القطاعين الرسميّ والخاصّ. إنّ وجهي القصور اللذين يعتريان هذه الدراسة هما صغر حجم العيّنة بالإضافة إلى غياب آراء المعلمين. أعطت النتائج - حسب نوع الأجهزة وقنوات الاتصال التي يستخدمها المتعلّمون للتعلّم عبر الإنترنت - فكرة عامة عن مدى فعالية التعلّم عبر الإنترنت والفوارق بين وجهات نظر متعلّمي الصّفّ التاسع الأساسيّ ومتعلّمي الصّفّ الثّالث الثانوي. علاوة على ذلك، فإن فوائد التعلّم عبر الإنترنت وعقباته التي اختارها المتعلمون أظهرت العوامل التي جعلت التعلّم عبر الإنترنت مقبولًا أو مرفوضًا من قبلهم. إلى جانب ذلك، إنّ تصنيف المتعلّمين لجودة الدروس التي قُدمت لهم من بُعد عكست مستوى رضاهم عن التعلم عبر الإنترنت. نستخلص من هذه الدراسة أن ضمان جودة التعليم عبر الإنترنت مرتبط بشكلٍ وثيقٍ بدعم المعلمين للحصول على دروس رقميّة مصَمَّمة بشكلٍ جيدٍ، على أن تتماشى مع المناهج الدراسية. كما يجب أن تحتوي هذه الدروس على بعض العناصر الأساسية التي تراعي طرائق بناء المعرفة، ونسبة مطابقة الأنشطة لأساليب التعلم، ودرجة الثراء في التعلّم التجريبي النشط. لذلك، يجب تحفيز المتعلمين وإعطاؤهم فرصًا للمشاركة بحيث يصبح بإمكانهم تحمّل مسؤولية تعلّمهم وتاليًا بناء استقلاليتهم كمتعلمين.
الكلمات المفاتيح جودة التعلّم عبر الإنترنت، الفوائد، العقبات، الدروس عبر الإنترنت، وجهات نظر الطلاب