التّشبيه في الكتاب المقدّس العهد الجديد (الأناجيل الأربعة)

التّشبيه في الكتاب المقدّس العهد الجديد (الأناجيل الأربعة) 195

ميشال حنا

العدد الحادي عشر - آب أغسطس 2022

الصفحة 58-111

  • ملخص

    يُعَدُّ التّشبيه من الصّوَر البيانيّة الّتي تَسِمُ الكلام بسمات أدبيّة جماليّة ترسم المعاني المجرّدة بمشاهد محسوسة ملوّنة بألوان المشاعر. غير أنّه قد تبيّن لنا في بحثنا هذا أنّ التّشبيه الوارد في الإنجيل المقدّس، لا يمتُّ للجمالية بصلة، إلّا نادرًا جدًّا. إذًا أيّ دور قد أدّى؟ ولماذا؟ ما هي أنواعه، وأساليبه، وسياقاته؟ ما هي مصادر صوره؟ هل وردت صوَره متشابهة في الأناجيل الأربعة، أم متنوّعة؟ لماذا؟
    بقصد الإجابة عن الأسئلة المذكورة اعتمدنا الإحصاء، حيث اقتضى البحث، وكذلك المنهج التّداوليّ لأنّه يتناول النّصّ من جوانب عدّة: السّياق، والبيئة، والدّلالة، ومستوى المرسِل والمُرسَل إليه، والعلاقة التّداوليّة بينهما. ولأنّ التّصوير التّشبيهيّ في الإنجيل المقدّس تداوليّ البنية، إذ اعتمده السّيّد المسيح في وضعيّة تعليميّة تَشارَك فيها مع تلاميذه وأتباعه، كان من المفيد اعتماد التّداوليّة في دراسته.
    لقد توصّلنا في هذا البحث إلى أنّ التّشبيه في الأناجيل الأربعة، بأنواعه، وأساليبه، وسياقاته المتنوّعة، قد أدّى دورًا إفهاميًّا، إذ اسهم في تجسيد المفاهيم الدّينيّة التّعليميّة، لتتواءم مع المستوى الإدراكيّ للنّاس الموعوظين، وذلك لأنّها جاءت بمجملها نظريّة، مجرّدة، غير محسوسة.
    تجدر الإشارة إلى أن ّ عدد التّشابيه المذكورة في تعاليم السّيّد المسيح في الإنجيل بلغ 97 تشبيهًا، وردت معظمها تشابيه تمثيليّة وبليغة، كما أنّها وردت بأساليب متنوّعة: شرطيّة وطلبيّة، وفي سياقات تاريخيّة استشهاديّة. وقد لاحظنا أنّ هذه التّشابيه لم تُعْتَمَد بأسلوب تأنيبيّ تقبيحيّ إلّا عندما وُجِّهَت إلى الكتبة والفرّيسيّين، وذلك بهدف تنبيههم لسلوكهم السّيّئ، لعلّهم يرعَوون.
    وما لَفَتَ نظرنا أنّ الصّوَر التّشبيهيّة الّتي اعتُمِدَت في الإنجيل كانت كلّها مُستقاة من البيئة الطّبيعيّة والاجتماعيّة والثّقافيّة للسيّد المسيح وأتباعه، الأمر الّذي سهّل فهمها، وبالتّالي فهم المعاني المُنْطوية عليها.
    يبقى أنْ نذكر أنّ الأناجيل الأربعة ليست نتاجًا أدبيًّا لمؤلّف واحد، ولا هي كُتِبَت في زمن واحد. لذلك وجدنا الصّور التّشبيهيّة فيها يعتورها، بين إنجيل وآخر، بعض الاختلاف في العدد والمضمون، غير أنّها جاءت متكاملة، وليست متناقضة.
    الكلمات المفاتيح الإنجيل – التشبيه – التّداولية – تلاميذ المسيح – المفاهيم الدين
  • Comparison in the Bible

    Simile is considered one of the figures of speech that characterize speech with aesthetic literary features, which draw abstract meanings as concrete scenes colored with the colors of feelings. However, the current research has shown that simile contained in the Holy Bible is not used to reveal aesthetics, except in very rare cases. Thus, what role did it play, and why? What are its types, methods, and contexts? What are the sources of its images? Did the images appear in similar ways in the four Gospels, or varied, and why?
    In order to answer the aforementioned questions, we adopted statistics that are required by the research, as well as by deliberative approach, because it deals with the text from several aspects: context, environment, semantics, sender’s and addressee’s level, and the deliberative relationship between the two. Because simile in the Holy Bible has a deliberative structure, as adopted by Jesus Christ in teaching situations where he, his students, and followers participated, it was useful to adopt deliberative approach in this study.
    In this research, we have concluded that in the four Gospels, simile with its various types, methods, and contexts played the role of having people understand because it contributed to the embodiment of educational religious concepts since they came as theoretical, abstract, and imperceptible. This is to match the cognitive level of preachers.
    It should be noted that the number of similes mentioned in the teachings of Jesus Christ in the Bible reached 97 ones, most of which were representative and eloquent, and they were presented in a variety of ways: conditional and request, as well as in historical martyrdom contexts. We have, also, noticed that these similes were not used in a scolding and ugly manner except when used with the scribes and the Pharisees, with the aim of alerting them to their bad behavior so that they might be terrified.
    What attracted our attention was that similes used in the Bible were all taken from the natural, social and cultural environment of Jesus Christ and his followers, which made it easier to be understood, and thus made the meanings involved comprehensible. Finally, we have to mention that the four Gospels were not a literary product of one author, nor were they written at the same time. Therefore, we found that similes have some differences in number and content, between one Gospel and another, but they came integrated, not contradictory.
    Keywords: Bible – Comparison – Pragmatics – Jesus Disciples – Religious concepts

CITEPDF