تمثّلات اللغة الفرنسيّة الإجتماعيّة والثقافيّة لدى طلاب الجامعات اللبنانيّة الفرنكوفونيّة الخاصّة

تمثّلات اللغة الفرنسيّة الإجتماعيّة والثقافيّة لدى طلاب الجامعات اللبنانيّة الفرنكوفونيّة الخاصّة 211

حياة عون

العدد الحادي عشر - آب أغسطس 2022

الصفحة 222-245

  • ملخص

    تهدف هذه الدراسة الى معرفة التمثّلات الإجتماعيّة والثقافيّة للغة الفرنسيّة اليوم، بالنسبة إلى طلاب الجامعات الفرنكوفونيّة الخاصّة في لبنان: الحكمة، الأنطونيّة، الروح القدس الكسليك والقديس يوسف التي اعتبرت تاريخيًّا فرنكوفونيّة. تمّ استخدام المنهج الوصفي وتكونت عيّنة الدراسة من 326 طالبًا. وأُجريت الدراسة الميدانية باستخدام الإستبانة الألكترونيّة كأداة بحثيّة. بيّنت النتائج أنّ الفرنسيّة ما زالت لغة أجنبيّة أساسيّة في لبنان، ولغة ثقافيّة بنظر الطلاب لأنّها مترسّخة في النظام التعليمي اللبناني. لكنّهم في الوقت نفسه لا يجدونها متجذّرة في ثقافتهم رغم استعمالها كلغة للتخاطب في المدرسة والعائلة والجامعة و بين بعض فئات المجتمع. وهي ما زالت تحمل موروثات تاريخيّة واجتماعيّة وثقافيّة حاضرة في يوميّاتهم ولو بنسب متفاوتة في الأهميّة؛ يعود السبب الى انتشار اللغة الإنكليزيّة الواسع في أوساطهم كلغة عملانيّة يحتاجها الطلاب أكثر في تصوّرهم لمستقبلهم. في الوقت نفسه، تسعى مؤسّسات الفرنكوفونيّة بشكل متواصل للإبقاء على اللغة الفرنسيّة حاضرة في لبنان عبر التعليم والمشاريع المختلفة الموجّهة إلى الطلاب.
    الكلمات المفاتيح التمثّلات الإجتماعيّة والثقافيّة، اللغة الفرنسيّة، طلاب الجامعات، الفرنكوفونيّة
  • Social and cultural representations of the French language today, for students of the Francophone private universities in Lebanon

    This study aims to know the social and cultural representations of the French language today, for students of the Francophone private universities in Lebanon: Sagesse, Antonine, Holy Spirit Kaslik and Saint Joseph, which were historically considered Francophone. The descriptive approach was used in this study in which the sample consisted of 326 students. The field study was conducted using the electronic survey as a research tool. The results showed that French is still an essential foreign language and a cultural one in Lebanon according to the students. But at the same time, they did not consider it rooted in their culture, despite its use as a language of communication in school, family, university and society. They still carry historical, social and cultural legacies present in their diaries, albeit in varying degrees of importance. The reason is due to the wide spread of the English language among them as a practical language that students need more in their vision of their future. At the same time, the francophone institutions are constantly striving to maintain the French language present in Lebanon through education and various projects directed at students.
    Keywords: Social and cultural representations, French language, university students, Francophonie

CITEPDF