الإنسانيات ومواجهة ثقافة السخرية المضادة للثقافة الوطنية

الإنسانيات ومواجهة ثقافة السخرية المضادة للثقافة الوطنية 431

مهى جرجور

عدد خاص: مؤتمر العلوم الإنسانية وإعادة بناء الثقافة الوطنية – ج1 – حزيران يونيو 2020

الصفحة 103-111

  • ملخص

    في ظل انتشار الثقافات الوافدة الينا بشكل يومي، وإسهامها المستمر في تشكيل وعي الجماهير من خلال ما تبثه من إشارات ورموز، تجعل المرفوض مقبولًا والمقبول مرفوضًا، مستخدمة بذلك طرائق مختلفة، منها الهزلي الساخر، يبرز دور الإنسانيات الأساسيّ في مواجهة ثقافة السخرية المضادة للثقافة الوطنية على أنّه دور وطني بامتياز. من هنا، تبحث هذه الورقة في تأثير البرامج الساخرة السلبية في المجتمع، وتعرض أسباب انتشارها في مجتمعنا، وتبيّن دورها في تشكيل ثقافة مضادة للثقافة الوطنية ونشرها بين الشباب، وتُظهر دور مناهج العلوم الإنسانية في مواجهتها. وذلك، من خلال البحث في ما تقدّمه برامجها الحالية من عناصر داعمة للثقافة الوطنية على مستويي سياسة الجامعة اللبنانية ومحتوى البرامج في كلية الآداب والعلوم الإنسانية. ومن خلال وضع تصور قابل للتنفيذ، يتمحور في مجموعة من الممارسات، تنفّذ عبر إدخال بعض المقررات في مناهج التعليم، وعبر محاور البحث العلمي والأنشطة الثقافية والمجتمعية المختلفة التي يمكن أن تنظّم في الجامعة.
    الكلمات المفاتيح السخرية – مناهج التعليم – الجامعة – ثقافة وطنية – ثقافة مضادة – قيم وطنية.
  • Humanities and the Confrontation of the Comedic Culture that Opposes National Culture

    The current different cultural diffusions and their contribution in shaping people’s consciousness through the use of signs and symbols and other different methods like sarcastic comedy, in a very implicit manner that makes the unacceptable tolerable and vice versa, direct a spotlight on the essential role of humanities in the confrontation of these cultures as being a national role by excellence.
    Henceforth, this research further explores the negative effects of this comedic culture on our society, presents the reasons for its expansion among the youth, reveals its role in building a culture that opposes the national heritage, in addition to highlighting the role of the humanities curriculums in confronting this culture and enrooting our national values. This will be accomplished by exploring the elements that already support our culture found in present curricula. The research will cover two major levels; on one hand, the Lebanese University’s policies, and on the other, the content of the curriculums offered by the Faculty of Letters and Human Sciences that aim to educate students about the dangers of these types of discourse. The research findings indicate the importance of setting a clear plan focused on various practices to be executed in several steps, both at the the level of curricula and scientific research and the level of cultural and social events that will take place at the university.
    Keywords: sarcasm, curriculums, the university, national culture, opposing culture, national values.

CITEPDF