‘They seem so like us’: The discursive representation of Ukrainian refugees in Western media

‘They seem so like us’: The discursive representation of Ukrainian refugees in Western media 154

Rana N. Khoudary

العدد الخامس عشر – شباط فبراير 2024

Pages 52-68

  • Abstract

    This paper investigates the discursive construction of Ukrainian refugees in 10 international media outlets following the outbreak of the Russian-Ukrainian conflict in February 2022. The study draws on the methodological framework of the Discourse-Historical Approach within the Critical Discourse Analysis paradigm which is concerned with the role of language in manipulating users’ perceptions and influencing their attitudes. The analysis investigates five discursive strategies outlined by Wodak (2001), namely referential strategies, predicational strategies, argumentative strategies, perspectivisation, and mitigation and intensification strategies. The findings reveal a distinctively favourable portrayal of Ukrainian refugees in contrast to the depiction of non-European refugees who are negatively predicated and dehumanised. The various discursive strategies employed serve to promote a sense of shared identity with Ukrainian citizens and to legitimise arguments in support of their cause by framing it as a humanitarian one. Simultaneously, the study reveals the implicit racism inherent in Western media discourse which advocates for the preferential treatment of people who are similar, while undermining and derogating the different ‘other’. Ultimately, these findings highlight the role of such media representations in mobilising the European public to take action and offer concrete support to the displaced Ukrainian population.
    Keywords: Critical Discourse Analysis, media bias, refugee representation , Russian-Ukrainian conflict
  • التمثيل الخطابي للاجئين الأوكرانيين في وسائل الإعلام الغربية

    تبحث هذه الدراسة في التصوير الخطابي للاجئين الأوكرانيين في عشر وسائل إعلام دوليّة عقب اندلاع الصراع الروسي الأوكراني في شباط 2022. وتعتمد الدراسة على الإطار المنهجي للمقاربة الخطابية التاريخيّة، ضمن منهج التحليل النقدي للخطاب الذي يركّز على دور اللغة في التأثير على مفهومية الجمهور، وبالتالي على مواقفه من موضوع معين. يبحث التحليل في خمس استراتيجيات حسب ووداك (2001)، وهي الاستراتيجيات المرجعية، والاستراتيجيات الإسنادية، والاستراتيجيات الجدليّة، والمنظوريّة، واستراتيجيات التخفيف والتكثيف. تظهر النتائج صورة إيجابية للاجئين الأوكرانيين على النقيض من تصوير اللاجئين غير الأوروبيين الذين يتمّ تصنيفهم بشكل سلبيّ، ويجرّدون من إنسانيتهم. تعمل الاستراتيجيات الخطابية المختلفة المستخدمة على تعزيز الشعور بالهوية المشتركة مع المواطنين الأوكرانيين ، وإضفاء الشرعية على الحجج الداعمة لقضيتهم من خلال تأطيرها على أنّها قضية إنسانية. تكشف الدراسة أيضًا العنصرية الضمنية المتأصلة في الخطاب الإعلامي الغربي الذي يدعو إلى المعاملة التفضيليّة للأشخاص المتشابهين، مع انتقاص قيمة "الآخر" المختلف وتقويض حقوقه المشروعة. أخيرًا، تبرز هذه الدراسة أهمية دور هذا التمثيل الإعلامي في تعبئة الجمهور الأوروبي من أجل اتّخاذ الإجراءات المغيّرة، وتقديم دعم ملموس للسكان الأوكرانيين النازحين.
    الكلمات المفاتيح تحليل الخطاب النقدي، التحيّز الإعلامي، تصوير اللاجئين، الصراع الروسي - الأوكراني

CITEPDF