“Death in Life”: purgatory, creation, and creativity in the poetry of Samuel Taylor Coleridge68
Magda Daaboul
العدد الخامس عشر – شباط فبراير 2024
Pages 101-111
Abstract
Samuel Taylor Coleridge, an English romantic poet, critic, and philosopher, is widely recognized for his vibrant romantic imagination, affinity for nature, and portrayal of the supernatural. In his renowned narrative poem, “The Rime of the Ancient Mariner,” Coleridge recounts the harrowing tale of a mariner whose life, and the lives of his fellow sailors, takes a dramatic turn following his thoughtless and dreadful act of killing a harmless Albatross. The Mariner grapples with intense inner turmoil and a profound sense of guilt stemming from this act, and is doomed to spend the rest of his life purging himself by repeating his story to whomever he convinces to listen. This paper employs an analytical methodology to highlight how effectively the poet employs imagery and symbolism in portraying the poem’s atmosphere of suspense and mystery, the beauty of creation, and how the Mariner is doomed to repeat his narrative to any person he convinces to listen as he struggles to overcome his guilt. It will reveal, through a detailed thematic analysis, how the Mariner’s voyage is transformed into a profound and enlightening journey centered around indispensable lessons concerning purgatory, acceptance, and repentance. Doing so, can shed light on the fear of the afterlife through which man, like the Mariner, should understand in order to realize the importance of the meaning of life and its significance when facing death. This paper will contribute to two arguments which are first, that the Mariner is paying the price for disrupting nature, and secondly that he is doing penance for being responsible for committing a crime against God. In all cases, a crime against nature is a crime against God.
Keywords: Coleridge, creation, creativity, death-in-life, penance, purgatory." الموت في الحياة":التوبة، الخلق، والابداع في شعر صامويل تايلور كولريدج
سامويل تايلور كولريدج، الشاعر الإنجليزي الرومانسي، الناقد، والفيلسوف، يُعترف به على نطاق واسع بسبب خياله الرومانسي الحيوي، وتفضيله للطبيعة، وتصويره للعوالم الخارقة. في قصيدته الروائية الشهيرة: ” The Rime of the Ancient Mariner” يروي كولريدج قصة مرعبة عن بحار تأخذ حياته وحياة زملائه في البحر منعطفًا دراميًا، بعد ارتكاب فعله اللاحترازي والمروع بقتل نورس بريء. يعاني البحار صراعًا داخليًّا ويسيطر عليه إحساس عميق بالذنب بسبب فعلته هذه، ويحكم على نفسه قضاء بقية حياته في تطهير نفسه عبر تكرار قصته لمن يقنعهم بالاستماع إليه. يستخدم هذا البحث منهجًا تحليليًا لتسليط الضوء على مدى قدرة الشاعر على استخدام الصور والرموز لتصوير أجواء القصيدة المشحونة بالتشويق والغموض، وجمال الخلق. ويبيّن محاولات البحار لإقناع الناس ليسمعوا روايته وهو يُجاهد للتغلب على شعوره بالذنب. سيكشف البحث، من خلال تحليل موضوعي مفصّل كيفية تحوّل رحلته إلى تجربة عميقة ومثيرة، تتمحور حول دروس لا غنى عنها تتعلق بالتكفير عن الذنب، والتوبة. وبذلك، يمكن أن يسلط الضوء على رهبة ما بعد الحياة التي يجب على الإنسان، مثل هذا البحار، فهمها من أجل تحقيق أهمية معنى الحياة وأهميتها عند مواجهة الموت. ويسهم هذا البحث في استنتاج دليلين: أولهما، أن البحار يدفع الثمن بسبب تعديه على الطبيعة، وثانيهما، أنه يكفر عن ذنبه كونه ارتكب جريمة ضد الله. ويصل إلى نتيجة أنّه في جميع الحالات، الجريمة ضد الطبيعة هي جريمة ضد الله.
الكلمات المفاتيح كولريدج، الخلق، الإبداع، الموت في الحياة، التوبة، التكفير