واقع نقد السرد التفاعلي العربي ومحاولات التنظير

واقع نقد السرد التفاعلي العربي ومحاولات التنظير 78

مهى جرجور

العدد السادس عشر – حزيران يونيو 2024

الصفحة 4-21

  • ملخص

    أثار الأدب الرقمي (السرد والشعر) جدلًا واسعًا، وكثرت، في السنوات الأخيرة، الأعمال الإبداعيّة الرقميّة التفاعليّة ولا سيما السرديّة، وكثرت حولها الدراسات النقديّة، ما جعل من الأدب الرقمي واقعًا يتطوّر ويتشكّل، وجعل البحث في نظرية نقدية خاصة بالأدب الرقمي أمرًا مطروحًا. فقدّمت عدة طروحات تأسيسيّة للنقد السردي الرقمي، من بينها ما جاء به سعيد يقطين، وجميل الحمداوي، ولبيبة خمار.
    وعليه، سيعمد هذا البحث إلى الإجابة عن الأسئلة التالية: هل استطاعت جهود هؤلاء الباحثين أن تؤطّر نظريّة في النقد السرديّ الرقميّ التفاعليّ العربيّ؟ وهل السّرد الرقميّ ببنيته ومفاهيمه وطرائق تشكّله ينأى عن أي خصوصيّة، ويتّسم بسمات عالميّة؟
    وبيّن البحث أنّه لا يمكن اختصار نقد السرد الرقمي التفاعليّ بنظرية واحدة وإنما يستوجب الإفادة من عدّة نظريات نقديّة غربيّة للتمكّن من وضع قراءة شاملة للعناصر المختلفة المؤلّفة للعمل، تستفيد من علوم متعدّدة لكشف معانيها وتحديد عناصر جماليتها، شكلًا وموضوعات ورؤى وتفاعلًا، وأنّ ما وضع في هذا المجال على مستوى النقد في العالم العربي بقي تحت مظلة المناهج النقدية الغربية.
    الكلمات المفاتيح أدب رقمي، سرد تفاعلي، نقد، منهج، نظرية نقدية
  • The landscape of the Arabic interactive narrative criticism And theorization attempts

    Interactive Literature (narration and poetry) has sparked great controversy, and in the last years, creative and interactive works, particularly narrative, have become more popular. Critical studies around these interactive works have also become more widespread, which turned interactive literature into a reality that evolves and develops, as well as made the research for a critical theory specific to interactive literature a notable element. Several foundational theories regarding interactive literature were presented, among them the propositions by Saaid Yaktine, Jamil El Hamdaoui, and Labiba Khimar.
    Based on the above, this research aims to provide answers to the following questions: were the efforts of these researchers able to raise a theory regarding Arabic interactive literature? And is interactive narration, in its form, concepts, and the methods of development, deprived of any individuality, and instead attributed universal characteristics?
    The research shows that the criticism of interactive literature cannot be reduced to a single theory, but rather requires multiple foreign theories to be able to fully read the work’s diverse compositional elements that, in their turn, benefit from various disciplines to discover their meanings and Identifying elements of its aesthetic , in form, themes and visions and interaction. What placed this field at the level of criticism in the Arab World remained under the umbrella of western critical approaches.
    Keywords: Interactive literature, interactive narrative, criticism, approach, critical theory

CITEPDF