المتخيل الإبداعي بين المثاقفة وتأصيل الهوية

المتخيل الإبداعي بين المثاقفة وتأصيل الهوية 386

جنان أحمد

عدد خاص: مؤتمر العلوم الإنسانية وإعادة بناء الثقافة الوطنية – ج2 – حزيران يونيو 2020

الصفحة 45-62

  • ملخص

    إنّ الفنّ بوصفه أحد مؤسسات الثقافة، يُعدّ وسيلة للتواصل بين شعوب العالم، بتجاوزه الفوارق بين الثقافات. ولكنه في الوقت نفسه يصبح خاضعاً للتحولات الفكرية والجمالية بفعل المثاقفة. ولأنّ من أهم عوامل التحوّل التي تؤدّي إلى حدوث المثاقفة عامل التغيير الذي يكتسي بطابع مشترك بين المحلّي والعالمي، حيث تندرج المثاقفة بعدّها أداة للتغيير الثقافيّ والفنيّ التي تنعكس بدورها على النظام الفكري والتجريبي لدى الفنّان، وفي هذا السياق يتبادر لنا التساؤل الذي يتعلق بالكيفية التي يدعم فيها الفنان قدرته التخيّلية والإبداعية التي تعكس هويته الوطنية، عند مواجهته عملية مثاقفة تستهدف نمذجة فنّ الآخر (الغربي) كثقافة مهيمنة مع ثقافة الأنا (الشرقي). وهنا تتكشّف قدرة الفنان بما يمتلكه من متخيّل إبداعي في فرض هويته الفاعلة والقادرة على الانخراط في اللعبة العالمية، حيث يتمكن من إنتاج أعماله للتداول والتبادل، ولكنها في الوقت نفسه تمتلك قدرتها في الحفاظ على تراثه الثقافي لتكتسب أعماله صفة التفتّح والخصوصية. ولا يتمّ ذلك إلا بالمقاربة بين انتماءات الفنان وتاريخه الثقافي وتراثه. لأن إقصاء الرصيد الثقافي والهوية الوطنية من أيّ نتاج فني، لا يُنتج سوى نماذج جاهزة مكررة فاقدة لصفة الخصوصية. بما يعني أن المثاقفة لا تتطلب الذوبان في ثقافة الآخر تماماً، بل التمسّك بنوع من الخصوصية لكي يحافظ الفن على هويته وانتمائه دون أن يفقد سمة المعاصرة. وهذا ما سنؤكّده من خلال بعض أعمال الفن العراقي.
    الكلمات المفاتيح المثاقفة، الهوية، المتخيّل الإبداعي، الفن العراقي.
  • Fiction between Interculturalism and Identity Origins

    Art is described as one of the foundations of cultures and counts as a way of communication between the World’s populations that goes beyond the limits of culture. At the same time, art succumbs to the ideological and aesthetic changes emerging from interculturalism. Because one of the most important factors that is Change that is of common aspect between the local and the international, interculturalism is considered the tool for cultural and artistic change which, in its turn, affects the ideological and experimental discipline of the artist.
    In this context, we question the methods that the artist uses to support his or her ability to imagine and create, which both reflect the artist’s national identity, when facing a cross of culture that aims to incorporate the Eastern art as a dominant culture to the Western art.
    Here is where we discover the artist’s capacity, based on the artist’s creative imagination when implementing his or her active identity, capable of blending in the international game where he or she can create and exchange. At the same time, the art will preserve the artist’s cultural heritage so that the art would be described as open and private. This cannot be accomplished without the approach of the artist’s belonging and his or her cultural heritage because excluding cultural balance and national identity from any work of art will produce nothing but ready-made, repeated works that are missing privacy.
    This means that interculturalism does not demand the total fusion of one culture in another, but instead holding on to a sort of privacy in order for the art to preserve its identity and belonging, without losing its modern characteristics. This is what we will confirm through a few Iraqi works of art.
    Keywords: interculturalism, identity, creative imagination, Iraqi art.

CITEPDF