أستاذ الجامعة اللبنانيّة واستراتيجيّات التدريس المبنيّة على اقتصاد المعرفة (كلّية الآداب والعلوم الإنسانيّة نموذجًا)

أستاذ الجامعة اللبنانيّة واستراتيجيّات التدريس المبنيّة على اقتصاد المعرفة (كلّية الآداب والعلوم الإنسانيّة نموذجًا) 424

سلام عبد الكريم شمس الدين

العدد السادس – كانون الأول ديسمبر 2020

الصفحة 5-30

  • ملخص

    تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور الاقتصاد المعرفيّ في تطوير استراتيجيّات التدريس المتّبعة في العمليّة التعليميّة التعلميّة، في كلّية الآداب والعلوم الإنسانيّة في الجامعة اللبنانيّة، ودرجة توظيف تلك لاستراتيجيّات من قبل الأستاذ، كونها تساهم في تحسين مخرجات التعليم الجامعيّ الذي يعدّ بدوره أحدأهمّ مرتكزات التنمية البشريّة، وذلك من خلال دراسة ميدانيّة تسمح ببناء منظومة معرفيّة متكاملة، تسهم في الإجابة عن تساؤلات الدراسة المقترحة، والتي تتمحور حول درجة استخدام الأستاذ الجامعيّ لاستراتيجيّات التدريس المبنيّة على الاقتصاد المعرفيّ وعلاقتها ببعض المتغيّرات، بالإضافة إلى بعض المقترحات التي تُعنى بتطوير تلك الاستراتيجيّات، لا سيّما في ما يتعلّق بالبحث العلمي. وقد خلصت الدراسة إلى نتائج تشير إلى أن أساتذة كلّية الآداب والعلوم الإنسانيّة في الجامعة اللبنانيّة يستخدمون استراتيجيّات التدريس المبنيّة على اقتصاد المعرفة بدرجة مرتفعة، فهم يحرصون على التنوّع في استخدام الأساليب والطرق التعليميّة، ويشجّعون الطلّاب على القيام بأبحاث علميّة، مستخدمين الخبرات والأساليب المناسبة لتنمية مهاراتهم البحثيّة، ويعملون على إكساب الطلّاب المهارات التي تساهم في خدمة مجتمعهم وتنميته.
    على الرغم من أنّ الكلّية قد أخذت طريقها الصحيح نحو اقتصاد المعرفة، إلّا أنّ ذلك لم يلغِ بعض الصعوبات التي أشار إليها بعض الأساتذة، والتي من شأنها أن تعيق أداءهم وتؤثّر في حسن سير العمليّة التربويّة. وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات التي تُحسّن من فعاليّة إنتاج المعرفة وترفع من جودة البحث العلميّ.
    الكلمات المفاتيح اقتصاد المعرفة، الأستاذ الجامعيّ، استراتيجيّة التدريس
  • Lebanese University professor and teaching strategies based on the economical knowledge (The faculty of letters and human sciences as a model)

    This study aims to reveal the role of cognitive economics in developing teaching strategies used in the educational learning process, in the Faculty of Arts and Humanities at the Lebanese University, and the degree of employment of those strategies by the professor, as they contribute to improving the outcomes of university education, which in turn is one of the most important pillars of development Humanity, through a field study that allows building an integrated knowledge system, contributes to answering the questions of the proposed study, which revolves around the degree of university professor's use of teaching strategies based on knowledge economy and its relationship to some variables, in addition to some proposals that are concerned with the development of these strategies, especially in what Related to scientific research.
    The study concluded with results indicating that professors of the Faculty of Arts and Humanities at the Lebanese University use teaching strategies based on a high degree of knowledge economy, as they strive to diversify in the use of educational methods and methods, and encourage students to do scientific research, using appropriate experiences and methods to develop their research skills And, they work to provide students with the skills that contribute to the service and development of their community.
    In addition to that, the college has taken its right path towards a knowledge economy, this has not eliminated some of the difficulties that some professors have pointed out that hinder their performance and affect the proper functioning of the educational process.
    The study came out with a set of recommendations and proposals that improve the effectiveness of knowledge production and raise the quality of scientific research.
    Keywords: Knowledge economy, University professor, Teaching strategy

CITEPDF