الهوية الوطنية وتمثيلاتها في الفن التشكيلي الفلسطيني 948
كامل حسن كتلو
العدد السادس – كانون الأول ديسمبر 2020
الصفحة 83-101
ملخص
يشكلُ الفنُ دائمًا جزءًا من العالم الاجتماعيّ والثقافيّ، ولفهم دورِ الفنِ هناك حاجٌة لتحليلِ السّياقِ الاجتماعيّ والسياسيّ والسيكولوجيّ، ودونَ ذلك سيظلُ الفنُ وتحليله مغاليًا في مثاليتهِ وتجريدهِ.
إن كيفيَة تفكيرِ النّاس في أعمالٍ فنيةٍ معينةٍ، ونظرتهم إليها، يمكن أَنْ يدلانا على كثير من الناس، وعن أفكارهم ومواقفهم واتجاهاتهم. وهذا يؤكد لنا أَنَّ "الفنوَن" وطريقة عرضها وتقديمها ليست- ولن تكون محايدة أبدًا. يشير البحث إلى أنّ موضوعٍ جوهريّ، وهو تصويُر الهوية الوطنية الفلسطينية في الّرسم؛ بهدف معرفة سيكولوجيا مفهوم الوطن، والهوية الوطنّية ورموزهِا، وتمثلاتهما في الفن التّشكيليّ الفلسطينيّ المعاصرِ. تّم اختيارُ أربعٍ وعشرين لوحةً من أعمال الفنانَيٍن( كامل المغني، ويوسف كتلو) لتحقيق هدف البحث. استخدم المنهج الوصفي، وأسلوب تحليل المحتوى Content Analysis))، وتّم حسابُ صدق التحليل وثباته. وَتمّ تحليلُ اللوحاتِ لمعرفة مدى تماهي الأشكال بتمثلاتها المختلفة مع الرّموز الّدالة على الوطن، والهوية الوطنية الفلسطينية. أظهرت النتائجُ أَنَّ أهمَ الخصائص العامة للأعمال الفنية كانت كثرة عدد الأشكال المرسومة في الأعمال موضعِ التحليل، ووضوح الأشكال، وفيها درجةُ كبيُرة من التّحريفِ، يسودها السّكونُ لا الحركُة والمبالغُة في الحجم للأشكال المرسومة، أَما بالنسبة إلى تمثّلات الهوية الوطنية فقد تمثلت الهويات الدّالةُ عليها جميعُها بدرجات متنوعةٍ، منها الهويةُ الوطنيُة التعبيرية، والنفسّية، والمقدسة، والمكانية، والاجتماعيّة، والسياسية. َتمَّ مناقشة النتائجِ والتّوصل إلى بعض الاستنتاجات.
الكلمات المفاتيح الهويّةٌ الوطَنيُّة، الخصائصْ العامُة للأعمالِ الفنّيةِ، التمثّلات، الفنُ التّشكيليّ.The National Identity and its Representations in the Palestinian Visual Arts
Art always constitutes a part of the social and cultural world; to understand the role of art, there is a need to analyze the social, political, and psychological context; otherwise, art and its analysis will remain exaggerated in its idealism and abstraction. The way by which people think and view specific artworks can inform us a lot about their thoughts, attitudes, and directions. This would guarantee that "arts" and the way it is presented is not - and will never be neutral. This research addresses an essential topic- the depiction of the Palestinian national identity in the drawing- to know the psychology of the concept of the nation, the national identity, its symbols, and their representations in contemporary Palestinian visual arts. To achieve the research objectives, twenty-four paintings were chosen from the work of artists (Kamel al-Mughni & Yousif katalo). The researcher used both the descriptive methodology and content analysis; in addition, validity and reliability of the analysis were also validated. The paintings were analyzed to learn about the extent to which the shapes and their various representations are identical with the symbols, which indicate the homeland and the Palestinian national identity. As for the results, they showed that the most important general characteristics of artworks were the large number of figures drawn in the works under analysis, and the clarity of the figures, and they also include a great degree of distortion, dominated by stillness, not by movement and exaggeration in the size of the figures drawn. As for the representations of the national identity, all of the identifying identities were represented in various degrees, including expressive national identity, psychological, sacred, spatial, social and political identity. Results were discussed and some conclusions were drawn.
Keywords: National identity, general characteristics of artwork, representations, visual arts