Stylistic Analysis of Lebanese Food Paper Tablemats

Stylistic Analysis of Lebanese Food Paper Tablemats 1643

Ibrahim Srour

العدد السادس – كانون الأول ديسمبر 2020

Pages 102-118

  • Abstract

    This paper will analyse selected sous plat or paper tablemats of Lebanese food restaurants serving Lebanese food. These sous plats have been used as advertising means. They are placed at restaurant tables to advertise for the food of the specific restaurant. Accordingly, when the consumer or the customer comes to dine in, the attention will be directed towards what is “in” the sous plat. These paper tablemats contain puzzles, games, pictures, and of course, slogans. All are put into play for attracting the consumer to eat the advertised food. Moreover, these are effective means to make the costumer pass the time while waiting for the dish to be served. The material selected are sous plats/paper tablemats from Lebanese restaurants whose menu offers Lebanese food. These are: Malak al Tawouk, Kabab-Ji Grill, Zaatar w Zeit, MED Mediterranean Cuisine (Med Leb), and Ahwak. These form the data in hand for stylistic analysis. The researcher will adopt Crystal and Davy’s model for stylistic analysis, and in particular, the five levels: graphological/graphetics, phonological/phonetics, grammatical, lexical, and the semantic level. This model is of essence for this study because it helps the analyst to extract stylistic and other (linguistic) features from the text and show a certain author's or writer’s way with words. The researcher will conduct a stylistic and a structural analysis to exhibit how the features of context function through underlying meanings of the text, into attracting the consumers to buy/consume what the sous plat is advertising.
    Keywords: Stylistic Analysis, Linguistic Features, Advertising, Paper Tablemats, Persuasion.
  • تحليل أسلوبي لمفارش الطعام الورقية اللبنانية

    تحلل هذه الورقة البحثية مفارش طعام ورقية مختارة من المطاعم اللبنانية التي تقدم الطعام اللبناني. تم استخدام هذه االمفارش الورقية كوسائل إعلانية يتم وضعها على طاولات المطعم للإعلان عن طعام مطعم معين. وفقًا لذلك، عندما يأتي المستهلك أو الزبون لتناول الطعام، سيتم توجيه الانتباه نحو ما هومكتوب على هذه المفارش. تحتوي المفارش الورقية هذه على ألغاز وألعاب وصور وبالطبع شعارات. يتم كتابة كل هذه الاشياء ووضعها بطريقة منمقة لجذب المستهلك كي يتناول الطعام المعلن عنه. علاوة على ذلك ، فهذه وسائل فعالة لجعل الزبون يمضي الوقت أثناء انتظار تقديم الطبق. المواد المختارة للتحليل هي مفارش الطعام الورقية منتقاة من المطاعم اللبنانية التي تقدم قائمة طعام لبناني. المطاعم هم: ملك الطاووق ، كبابجي Grill ، زعتر وزيت، Mediterranean Cuisine (Med Leb) ، ومطعم "أهواك". تشكل المفارش الورقية لهذه المطاعم مادة التحليل الأسلوبي. سيعتمد الباحث نموذج Crystal و Davy للتحليل الأسلوبي، وعلى وجه الخصوص، المستويات الخمسة: الخط البياني/ الخطافات، الصوتي، النحوي، المعجمي، والمستوى الدلالي.يعدّ هذا النموذج جوهريًا لهذه الدراسة لأنه يساعد الباحث على استخراج السمات الأسلوبية وغيرها (اللغوية) من النص وإظهار طريقة الكاتب في جذب القارىء من خلال استعمال معين للكلمات. سيقوم الباحث بإجراء تحليل أسلوبي وبنيوي لعرض كيفية عمل ميزات السياق من خلال المعاني الأساسية للنص لجذب المستهلكين أوالزبائن لشراء اواستهلاك ما تعلن عنه هذه المفارش الورقية.
    الكلمات المفاتيح الأسلوبية، تحليل بنيوي ولغوي، السياق، مفارش الطعام الورقية

CITEPDF