صورة المسلم المتديّن في السينما المصريّة301
مــنــيــر طــبــي
العدد التاسع – كانون الأول ديسمبر 2021
الصفحة 173-199
ملخص
تهدف هذه الدراسة إلى محاولة التعرّف بصورة المسلم المتديّن في السينما المصريّة من حيث الشكل والمحتوى، حيث تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفيّة التي تعتمد على المنهج الوصفي التحليلي، مع استخدام أداة تحليل المحتوى للوصول لذلك الهدف، وتحدّد مجتمع الدراسة في السينما المصريّة، وتمّ اختيار عيّنة قصديّة متمثّلة في فيلمي "دم الغزال" و"حين ميسرة"، لمدى انتشار هذين الفيلمين محليًّا وعربيًّا، وقد خرجت هذه الدراسة بنتائج عدّة أهمّها: ظهور شخصيّة المسلم المتديّن سلبيّة في عدّة نواحٍ مثل القيم والسمات وأبعاد الشخصيّة ونوع الطموح، فيما ظهرت عدّة مرّات كشخصيّة هادئة صبورة واثقة من نفسها، لكن ورغم ذلك لم تقدّم الأفلام عيّنة الدراسة الصورة الحقيقيّة للمسلم المتديّن في المنطقة العربيّة، بل قدّمت صورة سلبيّة مشوّهة يمكن أن تسهم في إدراك الجمهور لها، وبناء توقّعات اتجاهها وفق هذه الصورة.
الكلمات المفاتيح صورة؛ المسلم المتديّن؛ السينما؛ السينما العربيّة؛ السينما المصريّة.The image of the devout Muslim in Egyptian cinema
This study aims to identify the image of a devout Muslim in Egyptian cinema in terms of form and content. It therefore lies within the descriptive studies field that depends on the descriptive analytical approach that applies the content analysis tool to reach that goal. The study community in Egyptian cinema was determined, and the sample chosen was represented in the films "Dam El Ghazal" and "Hena Maysarah" on the basis of the circulation of these films both locally and in the Arab world. The study returned several results, the most important being: The negative portrayal of the devout Muslim’s personality in several aspects such as: values, traits, personality dimensions and type of ambition, while he appeared in several other occasions as a calm, patient and self-confident figure. However, the films as study sample did not present the true image of the religious Muslims in the Arab region. Rather, it presented a distorted negative image that could contribute to the public's perception of it, and predict the direction of these perceptions based on this image.
Keywords: Arab cinema, content analysis, distorted image, Egyptian cinema, the devout Muslim.