العلاقة بين المخطّطات المعرفيّة اللاتكيّفية والسلوك أثناء القيادة دراسة عينة من سائقي السيارات في لبنان

العلاقة بين المخطّطات المعرفيّة اللاتكيّفية والسلوك أثناء القيادة دراسة عينة من سائقي السيارات في لبنان 516

يوسف العاقوري– قاسم شجاع

العدد الثاني عشر – كانون الأول ديسمبر 2022

الصفحة 6-32

  • ملخص

    اعتمدت هذه الدراسة المنهج الوصفي باستخدام كلّ من الطّريقتين الارتباطيّة والفارقيّة، وتكوّنت عينة الدّراسة من (250) سائق سيارة من المناطق اللبنانية ممن يحملون الجنسية اللبنانية كافة ، تراوحت أعمارهم بين 18 و49 سنة من الذّكور والإناث. تمّ اعتماد استمارة المعلومات الخاصّة بسائقي السيارات من إعداد الباحثين، مقياس المخطّطات المعرفيّة اللاتكيّفيّة إعداد "جيفري يونغ" ترجمة وتقنين الباحثين، ومقياس سلوك القيادة من إعداد "جوشوا كلاپ" ترجمة وتقنين الباحثين.
    هدفتِ الدّراسة إلى محاولة كشف طبيعة العلاقة بين المخطّطات المعرفيّة اللاتكيّفيّة والسّلوك أثناء قيادة السيارات، أثبتت النّتائج وجود علاقة إيجابية بين متغيّر المخطّطات المعرفية اللاتكيّفية والسلوك القلق أثناء القيادة. إضافة الى وجود علاقة سالبة بين متغيّر المخطّطات المعرفية اللاتكيّفية والسلوك الحذر أثناء القيادة. وأخيرًا وجود علاقة إيجابية بين متغيّر المخطّطات المعرفيّة اللاتكيّفية والسّلوك العدواني أثناء القيادة.
    خلُصت الدراسة الى ارتفاع مستوى القلق لدى سائقي السيارات، انخفاض مستوى الحذر في السلوك لدى سائقي السيارات، وارتفاع مستوى السلوك العدواني لدى سائقي السيارات.
    الكلمات المفاتيح المخطّطات المعرفية اللاتكيفية، السلوك أثناء القيادة، سائقو السيارات، السلوك القلق، السلوك الخطر.
  • The Relationship Between Early Maladaptive Schemas and Driving Behaviors Among Car Drivers in Lebanon

    This research is done using the correlational design method. To begin with, this study sample consists of (250) car drivers randomly selected from the entire Lebanese region. Moreover, specific screening criteria is used to select the sample; one of which is being Lebanese, of age ranging between 18-49 years, and from both genders.
    For assessment of indicators, there were three kinds of questionnaires used in the study. The first one is the Driver’s List Information Form which was prepared by the researchers. The second one is the Young Maladaptive Schema Questionnaire-Short Form (YSQ-s3) which was translated and standardized by the researchers along with the last questionnaire, the Driving Behavior Questionnaire prepared by Joshue D Clapp.
    The hypotheses used were the presence of a correlational relationship between early maladaptive schemas and the behavior while driving. SPSS was used to analyze this correlational relationship between the variables. The results demonstrated a positive relationship between the early maladaptive schemas and anxiety-based performance deficits while driving. In addition, there was a negative relationship between the early maladaptive schemas and exaggerated safety/caution behavior while driving. Finally, there was a positive relationship between the early maladaptive schemas and hostile/aggressive behaviors while driving.
    The study concluded that there was a high level of anxiety, a decrease in the level of caution in behavior, and a high level of aggressive behavior among car drivers.
    Keywords: Early maladaptive schemas, Driving Behavior, Anxiety-based performance deficits, Exaggerated safety/caution behavior, Hostile/aggressive behaviors.

CITEPDF