Lord Byron’s Maid of Saragossa: Reconstructing Heroism219
Savo Karam
العدد الثاني عشر – كانون الأول ديسمبر 2022
Pages 131-148
Abstract
As regards the relation of gender to nation construction, Byron has not only highlighted the role of males, but also of females as warriors who can triumph as future political leaders. Though he is not outspoken about the subversion of gender roles, his works reveal just that. A close examination of Byron’s poetic corpus reveals that he does not always comply with gender roles but tends to challenge unyielding patriarchy by destabilizing the traditional conventions of femininity. Using the theories of Jack Halberstam’s female masculinity and Judith Butler’s gender performance, this paper will argue that, for Byron, heroism is an androgynous act. In effect, he re-examines gender stereotyping by reshaping conventions of nationalism through his depiction of an androgynous/intersexual character of the “unsexed”, self-empowered Maid of Saragossa, who physically and vehemently breaks free from oppressive patriarchal gender codes while asserting her femininity. In this manner, Byron undermines the conventional ideals of masculine militancy by portraying an uncompromising feminine combativeness through an ideal heroine, a feminized icon of unique, inherent civic virtues of retaliation, sacrifice, dedication and courage. He thus reinforces an unconventional social outlook – the empowerment of womanhood.
Keywords: Byron, female masculinity, gender performance, Maid of Saragossa, sheroالآنسة ساراغوسا للورد بايرون: إعادة بناء هوية البطولة
لم يسلّط بايرون الضوء على دور الذكور فقط فيما يتعلّق بعلاقة الجندر ببناء الأمّة، بل شدّد أيضًا على دور الإناث بوصفهنّ محاربات متمكنات من العمل السياسي النجاح في هذا الميدان في المستقبل. على الرغم من أنّه لم يتطرّق بجرأة إلى تقويض أدوار الجنسين، إلّا أنّ أعماله خير دليل على نزعته هذه. تكشف هذه الدراسة الدقيقة لمجموعة بايرون الشعرية أنّه لا يمتثل دائمًا لأدوار الجنسين ولكنّه يميل إلى تحدّي النظام الأبوي بقلب المفاهيم التقليدية للأنوثة. كما يجادل هذا البحث أنّ البطولة، بالنسبة إلى بايرون، عمل خنثوي، وذلك باستخدام نظريات الرجولة الأنثوية ﻠJack Halberstam ونظرية Judith Butler للأداء الجندري. وفي الواقع، يعيد بايرون النظر في القوالب النمطية الجنسانية من خلال إعادة تشكيل مفاهيم القومية التقليدية حيث يصوّرشخصية الآنسة Saragossa المتمكّنة ذاتيًا، والتي تتحرّر جسديًا وبقوّة من النظام الاجتماعي الأبوي القمعي مع تأكيد أنوثتها. وبهذه الطريقة، يقلّل بايرون من شأن الأعراف التقليدية التي تتعلّق بالروح القتالية الذكورية من خلال تصوير بطلة مثالية متصلّبة، أيقونة أنثوية، تمثّل فضائل مدنية متأصّلة ومميّزة تشمل الصد والتضحية والتفاني والشجاعة. وبالتالي، يعزّز بايرون نظرة اجتماعية غير تقليدية وهي تمكين الأنوثة.
الكلمات المفاتيح الرجولة الأنثوية، الجندرة، الآنسة ساراغوسا، شيرو، بايرون.