A Study on Logical Connectors Use Exploring Lebanese Learners’ Cognitive Skills

A Study on Logical Connectors Use Exploring Lebanese Learners’ Cognitive Skills 362

Fatemah Bazzi

العدد الثاني عشر – كانون الأول ديسمبر 2022

Pages 149-167

  • Abstract

    This research was conducted to investigate how frequently and accurately Lebanese master learners of English Language and Literature use logical connectors in their academic writings in an attempt to explore the level of their cognitive skills. Many researches have been extensively done to study learners’ misuse, underuse, and overuse of logical connectors in their academic writing. However, the use of logical connectors in EFL learners’ writings as an indicator of their cognitive skills remains under investigation. To explore this field, the researcher collected data from a corpus consisting of 28 papers of literature review (35,146 words) written by a sample of Lebanese EFL master learners at the Lebanese University. They developed their literature review in the form of a course assignment, not as a section of a master or dissertation project. The current study adopted quantitative analysis because the researcher wanted to compare the occurrences and accuracy of the logical connectors in three main parts of learners’ literature review: summary part, analysis and synthesis part, and evaluation part. The results showed that there was no statistical difference in the frequency of logical connectors among the three parts. However, the nature of logical connectors used by learners revealed different semantic functions. In addition, examining the frequency and the nature of logical connectors used in learners’ literature review revealed the cognitive skills of remembering, understanding, and analyzing findings of previous studies. As for the cognitive skill of evaluation, it was revealed at a lower scope of use in learners’ literature review.
    Keywords: cognitive skills, logical connectors, literature review, EFL writing
  • دراسة عن استخدام الروابط المنطقية لاستكشاف المهارات المعرفية للمتعلمين اللبنانيين

    لقد أُجري هذا البحث بهدف دراسة مدى دقة استخدام طلاب الماستر اللبنانيين ضمن اختصاص اللغة الإنجليزية وآدابها أدوات الربط المنطقية في كتاباتهم الأكاديمية وتكرارها، وذلك في محاولة لاكتشاف مستوى مهاراتهم المعرفية. تمّ إجراء العديد من البحوث على نطاق واسع لدراسة إساءة استخدام، أو قلة استخدام، أو الإفراط في استخدام المتعلّمين لأدوات الربط المنطقية في كتاباتهم الأكاديمية. ومع ذلك، لا يزال استخدام أدوات الربط المنطقيّة في كتابات متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بوصفه مؤشرًا لمهاراتهم المعرفية قيد الدرس. للمعرفة أكثر في هذا المجال، جمعت الباحثة بيانات من مجموعة مؤلفة من 28 ورقة بحثية (35146 كلمة) كتبها عينة من طلاب الماستر في الجامعة اللبنانية، وذلك ضمن مهمّة دراسية، وليس كقسم من مشروع رئيسي أو أطروحة مطوّلة. اعتمدت الدراسة الحالية التحليل الكمّي لأن الباحثة أرادت مقارنة دقة أستخدام أدوات الربط المنطقية وتكرارها في ثلاثة أجزاء رئيسية من فصل مراجعة الأدبيات والنظريات: جزء الملخص، وجزء التحليل والتركيب، وجزء التقييم. أظهرت النتائج عدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية حول تواتر أو تكرار أدوات الربط المنطقية بين الأجزاء الثلاثة. ولكن، كشفت طبيعة أدوات الربط المنطقية التي يستخدمها المتعلمون في فصل مراجعة الأدبيات والنظريات عن وظائف دلاليّة مختلفة. بالإضافة إلى ذلك، كشفت دراسة وتيرة (أو تكرار) أدوات الربط المنطقية المستخدمة وطبيعتها في فصل مراجعة أدبيات المتعلمين عن المهارات المعرفية المتعلقة بتذكر نتائج الدراسات السابقة وفهمها وتحليلها. أما بالنسبة إلى المهارة المعرفية المتعلقة بالتقييم، فقد تبيّن أنها تستخدم على نطاق أقلّ في فصل مراجعة الأدبيات والنظريات للمتعلمين.
    الكلمات المفاتيح المهارات المعرفية، الروابط المنطقية، مراجعة الأدبيات، كتابة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية

CITEPDF