تنمية مهارات التفكير التاريخي عند الطلاب مقاربة جديدة، رأي أو وجهة نظر في استخدام المفاهيم التاريخية في تعليم التاريخ

تنمية مهارات التفكير التاريخي عند الطلاب مقاربة جديدة، رأي أو وجهة نظر في استخدام المفاهيم التاريخية في تعليم التاريخ 333

موسى محمد حدرج

العدد الثاني عشر – كانون الأول ديسمبر 2022

الصفحة 184-205

  • ملخص

    بحث يتناول أفكار جديدة في طريقة تعليم التاريخ ومنهجيته في الصفوف المتوسطة والثانوية، في محاولة للإجابة على سؤال مركزي؛ وهو كيفية تنمية مهارات التفكير التاريخي لدى طلّابنا، وكيف يستطيعون تنمية فهمهم عن الماضي والحاضر، وتبيان طرق التفكير التي يعتمدها المؤرّخ في عمله لتكون المدخل الأساسي للعملية التعليمية. وهذه الفكرة انطلقت من خلال صعوبة "بناء مؤرّخ"، لذلك كان لابدّ لعملية البناء هذه أن تبدأ من المراحل الدراسية المبكرة، من خلال بناء طرق التفكير والاستدلال والتقصّي التي يجب أن تتحوّل إلى جزء من الاستخدامات اليومية في صفوفنا التعليمية، وبذلك يدخل الطالب في المرحلة الجامعية وهو يمتلك المؤهلات والقدرات التي تسمح له باستثمار الحدّ الأقصى من احتكاكه بأساتذة التاريخ في الجامعة بطريقة أكثر تفاعلية، ليكون لديه فرص أكبر لانضمام لاحق إلى نادي الباحثين والمؤرّخين بجدارة، وتمّ استخدام منهجية البحث التاريخي في طريقة معالجة المواضيع المطروحة لتشريح المفاهيم.
    عملية بناء المؤرّخ في المدارس تصطدم بمحتوى تاريخيّ سرديّ مُملٍّ نوعًا ما لأكثر الطلاب. لذلك فإنّ أمامنا كمدرّسين تحدٍّ جوهريّ، وهو كيف نحوّل تعليم التاريخ إلى مادّة مسلّية، جادّة، ذات قيمة ومعنى، وفيها الكثير من الإبداع والجاذبية.
    من أهم النتائج والخلاصات التي توصلتُ إليها هي أنّ مهارات التفكير يجب أن يتمّ دمجها بطريقة علمية مدروسة في مواد التاريخ، وأنّ استخدام المفاهيم التاريخية في المادّة سيزيد أهمية مادّة التاريخ على أنّها مادّة تحاكي حاجات الطالب الحالية، باعتبارها جزءًا من شخصيته وتفكيره لمواجهة إشكاليات الحاضر والمستقبل.
    الكلمات المفاتيح التاريخ - أهمية التاريخ – مهارات التفكير – التفكير التاريخي - مفاهيم تاريخية.
  • Developing students' historical thinking skills - A new approach, opinion or point of view in the use of historical concepts in history education

    A research deals with new ideas in the method of teaching history in middle and secondary grades, in an attempt to answer a central question; How to develop the historical thinking skills of our students, and how they can develop their understanding of the past and the present, and show the ways of thinking adopted by the historian in his work to be the main entrance to the educational process. This idea was launched due to the difficulty of “building a historian”, so this construction process had to start from the early school stages, by building ways of thinking, inference and investigation, which must turn into part of the daily uses in our educational classes, and thus the student enters the university stage owns qualifications and abilities that allow him to invest the maximum of his contact with the history professors at the university in a more interactive way, to have greater opportunities later to join the club of researchers and historians rightly and worthy. The process of constructing the historian in schools collides with a somewhat boring and narrative historical content for most students. Therefore, we as teachers face a fundamental challenge, which is how to transform history education into an entertaining, serious, valuable and meaningful subject, with a lot of creativity and attractiveness.
    One of the most important conclusions reached, is that thinking skills must be integrated in a well-studied scientific way in history subjects, and that the use of historical concepts in the subject will increase the importance of history as a subject that simulates the student’s current needs, as it is part of his personality and thinking to face the problems of the present and the future.
    Keywords: History, Importance of history, Thinking skills, Historical thinking, Historical Concepts.

CITEPDF