المجال العموميّ العربيّ بين الخطابات الأيديولوجيّة والقول الفلسفيّ123
عدنان الأحمد
العدد الربع عشر – آب أغسطس 2023
الصفحة 94-123
ملخص
نحاول في هذا البحث المعنون: "المجال العموميّ العربيّ بين الخطابات الأيديولوجيّة والقول الفلسفيّ"، أن نقدّم دراسة تحليليّة نقديّة لواقع المجال العمومي العربي وإشكاليّاته، من أجل التأسيس لفضاء عمومي أكثر انفتاحًا وتسامحًا، ومغايرًا للفضاء العمومي الجاهز المعطى سلفًا وفق رؤية مشكّلة في الماضي؛ من أجل الوصول إلى تغيير الواقع المعيش.
اعتمدنا في هذا البحث على تحليل الخطابات الأيديولوجيّة بكل أنواعها، والتي حاولت بكل الطرق السيطرة على هذا المجال وتشكيله وفق رؤيتها وخطاباتها الأصوليّة على مختلف تشعباتها.
والسؤال ما هو واقع هذا المجال عربيّا؟ كيف تشكل؟ ما هي الشروط التي انتجته؟ وإلى أي مدى يمكن إعادة تشكّلة في واقعنا؟ كيف نجعل من مجالنا العربيّ موطنًا لقيم الحداثة والفردانيّة والتسامح والعدالة الاجتماعيّة، وترسيخًا لها؟ وهل من الممكن جعل مجالنا مظلّة لجميع الأيديولوجيّات والثقافات والهُويّات على اختلافها ليصبح مجالًا عموميًّا لجميع أبناء المجتمع؟
انطلاقًا من هذه الإشكاليات، حاولت البحث عن الأصول والمرجعيات الجينالوجية المؤسِّسة للمجال العموميّ؟ وكيف استمد هذا المجال متنه ومرجعيّته من التراث أصالةً وبيانًا؟ هذه الحالة تحتاج إلى تأصيل، إلى ممارسة تفكيك ممنهج له، أي إلى قراءة عميقة من أجل فهمه واستيعابه، ومن هنا لا بد أن نفهم المرجع المؤسّس له، من أجل خلخلته وتقويضه، للخروج من هذا المأزق الحضاري. خاصة وأن هناك من يشتغلون على الاستغلال الأيديولوجيّ في حقل المجال العمومي، من أجل تبرير واقعنا المأزوم، محاولين دائمًا أن يستعيروا رمزيّة الأصول وأن يؤسّسوا مشروعهم النافي للآخر عليه. ولهذا نحن بحاجة إلى معركة تصحيح كبيرة، تبدأ من اللحظة التي يتم فيها تحريض الجماهير وتعبئتهم وتوجيههم نحو أهداف تدميريّة، والتي غالبًا ما كانت تبدأ من المجالات العموميّة على مختلف أشكالها.
من هنا، ولأننا نؤمن بأن للفلسفة الدور الأكبر في تحرير مجتمعاتنا، حاولت أن أجعل من خطابها المرجع المؤسس لمجالنا العام، بما هو مجال يؤمن بالتعددية والاختلاف.The Arab Public Sphere Between Ideological Discourses and Philosophical Saying
This research, titled: "The Arab Public Sphere Between Ideological Discourses and Philosophical Saying" tries to provide an analytical and critical study of the reality of the Arab public sphere and its problems. The aim is to establish a public space that is more open and tolerant, and different from the ready-made public space given in advance according to a vision formed in the past in order to reach a change in living reality. This research analyzes ideological discourse of all kinds, which tried in every way to control this field and shape it according to its vision and fundamentalist discourses on its various ramifications. Some questions arise: what is the reality of this field in the Arab world? How does it form? What are the conditions that produced it? And to what extent can it be reshaped in our reality? How do we make our Arab field a home for the values of modernity, individualism, tolerance and social justice, and consolidate them? And is it possible to make our field an umbrella for all ideologies, cultures, and identities of all kinds, so that it becomes a public space for all members of society? Starting from these problems, the genealogical origins and references that establish the public sphere are researched, and also how his field derived its text and reference from the heritage in terms of originality and clarity. This situation needs to be rooted, to practice systematic dismantling of it, that is, to a deep reading in order to understand and assimilate it, and from here we must understand the founding reference for it, in order to disturb and undermine it, to get out of this civilizational impasse. Especially since there are those who work on ideological exploitation in the field of the public sphere, in order to justify our distressed reality, always trying to borrow the symbolism of the origins and base their project that negates the other on it. That is why a great battle of correction is needed, starting from the moment the masses are incited, mobilized, and directed towards destructive goals, which often started from public domains in various forms. From here, and because philosophy has the greatest role in liberating our societies, I tried to make its discourse the founding reference for our public sphere, as it is a field that believes in pluralism and difference.
Keywords: the public sphere, the private sphere, ideological discourses, philosophical sayings