قراءة في كتاب "التّأويل بين السّيميائيّات والتّفكيكيّة" لأمبرتو إيكو

قراءة في كتاب "التّأويل بين السّيميائيّات والتّفكيكيّة" لأمبرتو إيكو 142

منيرة جهاد الحجّار

العدد الربع عشر – آب أغسطس 2023

الصفحة 146-165

  • ملخص

    "التّأويل بين السّيميائيّات والتّفكيكيّة" ترجمة سعيد بنكراد، نُشر في المركز الثّقافيّ العربيّ، في العام 2004، وقع في 192 صفحة، يتألّف من مقدّمة وستّ فصول، سنتحدّث عن أبرز ما جاء فيها من خلال هذه القراءة.
    جمع الكتاب محاضرات لأمبرتو إيكو (Umberto Eco) (2016 – 1932) كان قد ألقاها في جامعة يال في العام 1992 في الولايات المتّحدة وقد نشر في العام 1996، أضيف إليها في هذا الكتاب مقالان مأخوذان من كتابه السّابق "حدود التّأويل" (التّأويل بين بورس ودريدا) و(الاستعارة والتّأويل) لارتباطهما بهذه المحاضرات، إضافة إلى تضمينه لمقال جناتان كالر (Jonathan Culler) (1944-) الّذي جاء ردًّا على مجمل ما ورد في كتاب إيكو (بنكراد، 2004، ص16).
    "ينطلق إيكو في معالجته لقضايا التّأويل، من تصوّر بالغ الأصالة والعمق. تصوّر يرى في التّأويل وأشكاله صياغات جديدة لقضايا فلسفيّة ومعرفيّة موغلة في القدم" (بنكراد، ص10)، فيقودنا في رحلته الفكريّة إلى التّاريخ والفلسفة والأساطير والمنطق والحركات الصّوفيّة والباطنيّة لمعرفة أشكال التّأويل الّتي مورست ولا زالت حتى اليوم تُمارَس على النّصوص. وقد وقف عند حالتين للتّأويل: الأولى متناهية أي تأويل محكوم بغاية بعينها، والثّانية لا متناهية حيث التّأويل الحرّ والعفويّ الّذي لا تحكمه غاية (ص11-14). إلّا أنّ هذا لا يعني غياب قاعدة التّأويل، ولا يعني أنّ كلّ تأويل هو تأويل جيّد، وهذا ما أراد أن يبرهنه إيكو في مقولة "السّميوزيس اللّامتناهية" في المؤتمر الّذي عقد في هارفرد قي العام 1989 (ص20).
    ذُيّلت المقالات بهوامش لشرح مضمون بعض المفاهيم الواردة في النّصوص (ص17) "مع الإحالات على جذورها الفلسفيّة وعلى موقعها داخل نظريّات بعينها" (ص17).
    الكلمات المفاتيح إيكو، التّأويل، السّيميائيّة، التّفكيكيّة، الهرمسيّة، المؤلّف، النّصّ
  • Reading in “Interpretation between Semiotics and Deconstruction”, a book for Umberto Eco

    Interpretation between Semiotics and Deconstruction”, translated by Said Benkrad, was published in the Arab Cultural Center in 2004. Covering 192 pages, it consists of an introduction followed by six chapters. In this reading, we shall come across the main topics discussed in this book.
    The book originally assembles lectures given by Umberto Eco (1932–2016) in Yale University, The United States of America, back in 1992 but has been published in 1996. Taken from his previous book “The Limits of Interpretation”, two other articles “Interpretation between Peirce and Derrida” and “Metaphor and Interpretation” have been added to this book due to their connection to the lectures. This book also includes an article for Jonathan Culler (1944- ) in which the latter responds to Umberto Eco’s book.
    In his treatment of issues of interpretation, Eco proceeds from a very original and profound perception, a perception that sees interpretation and its forms as new formulations of ancient philosophical and epistemological issues. so he sets us out in his intellectual journey towards history, philosophy, legends, logic, and Sufi and mystical approaches to study the forms of interpretation which have been and are currently still being used on texts. He contemplates upon two interpretation cases: the first being finite, meaning that the interpretation is foreseen by a specific objective while the second is infinite which indicates that the interpretation is spontaneous and free of any intended purpose. Yet, this definitely doesn’t indicate the absence of the rules of interpretation, neither does it hint that any interpretation is just a good one, and this is what Eco intended to prove when he used the phrase “Infinite Semiotics” in the Conference held at Harvard in 1989.
    Articles have been appended with margins aiming to explain some of the concepts cited in the texts with references to its philosophical roots and to its position within specific theories.

CITEPDF