قراءة في كتاب "المرايا المحدية – من البنيوية إلى التفكيك" لعبد العزيز حمودة

قراءة في كتاب "المرايا المحدية – من البنيوية إلى التفكيك" لعبد العزيز حمودة 43

مريم سرور

العدد السادس عشر – حزيران يونيو 2024

الصفحة 98-107

  • ملخص

    المرايا المحدبة – من البنيويّة إلى التّفكيك" للباحث والنّاقد المصري د. عبد العزيز حمّودة (1937 – 2006)، نُشر الكتاب في الكويت عن المجلس الوطني للثّقافة والفنون والآداب في العام 1998، وقّع في 355 صفحة. يتألّف الكتاب من تمهيد وأربعة فصول، يناقش فيه الكاتب قضيّة الحداثة وما بعد الحداثة وتأثيرها في المحيط الثّقافي العربي، وخصّ بالدّراسة مشروعين نقديّين يمثّلان، في نظره، النّموذجين الأكثر بروزًا للحداثة وهما "البنيويّة والتّفكيكيّة". والسّؤال الّذي تثيره هذه الدّراسة: "أي حداثةٍ تعني"؟ حداثة الشكّ الشّامل، وغياب المركز المرجعي واللّعب الحر للعلامة ولا نهائيّة الدّلالةّ! وقد ناقش حمّودة في الفصل الأوّل من الكتاب الحداثة في نسختها العربيّة، وفي الفصل الثّاني الحداثة في نسختها الأصليّة، وحدّد جذورها الفلسفيّة. وقدّم في الفصل الثّالث دراسةً للمشروع النقدي البنيوي، عالج فيه بدايات البنيويّة، ثم تطرّق إلى نقد البنيويّة، وفي الفصل الرّابع قدّم دراسةً للمشروع التّفكيكي محدّدًا جذور التّفكيك وأركانه، وانتهى بنقد التّفكيك، وتوصّل إلى فشل هذين المشروعين في نهاية المطاف في تحقيق دلالة النّصّ، وأنّ كلًّا من المشروعين قد حجبا النّصّ ولم يحقّقا المعنى. والإجابة الّتي تخلُص إليها الدّراسة بأننا فعلًا بحاجة إلى حداثة حقيقيّة تهزّ الجمود، وتدمّر التّخلّف، وتحقّق الاستشارة، لكنّها يجب أن تكون حداثتنا نحن وليست نسخة من الحداثة الغربيّة.
    الكلمات المفاتيح البنيويّة، التّفكيك، الميتالغة، التّناص، الدّلالة، النّسق
  • Reading In Book: “Convex Mirrors - From Structuralism to Deconstruction” by Abdel Aziz Hamouda

    Convex Mirrors - From Structuralism to Deconstruction” by Egyptian researcher and critic Dr. Abdel Aziz Hamouda (1937 - 2006). The book was published in Kuwait by the National Council for Culture, Arts and Letters in 1998, and was 355 pages long. The book consists of an introduction and four chapters, in which the author discusses the issue of modernity and post-modernism and their impact on the Arab cultural environment. He singled out two critical projects that, in his view, represent the two most prominent models of modernity, “structuralism and deconstruction.” The question raised by this study is: “What does modernity mean?” The novelty of comprehensive doubt, the absence of a reference center, the sign's free play, and the infinity of signification! In the book's first chapter, Hamouda discussed modernity in its Arabic version, and in the second chapter, modernity in its original version, and identified its philosophical roots. In the third chapter, he presented a study of the structural critical project, in which he addressed the beginnings of structuralism, and then touched on the criticism of structuralism. In the fourth chapter, he presented a study of the deconstruction project, specifying the roots of deconstruction and its pillars, and ended with a criticism of deconstruction, and concluded that these two projects ultimately failed in achieving the meaning of the text and that both projects blocked the text and did not achieve the meaning. The answer that the study concludes with is: “We really need true modernity that shakes stagnation, destroys backwardness, and achieves consultation, but it must be our modernity and not a copy of Western modernity
    Keywords: Structuralism - Deconstruction - Metalanguage - Intertextuality -Connotation – Pattern

CITEPDF