Developing Rubrics to Enhance Writing Skills among Grade Ten Lebanese EFL Students 506
Rula Yazigy
العدد الرابع – تموز يوليو 2020
Pages 99-114
Abstract
Formative assessment offers feedback to students on their progress in achieving learning outcomes. Feedback enables students to identify where they have done well, what they can improve, and anticipate the grade on the task. The current trend in assessment nowadays is to effectively involve others, specifically students, in the assessment process. This paper proposes that if English as a foreign language (EFL) students participate in developing the rubrics used by their teachers to assess their writing tasks, they will develop self-regulated learning and perform better. The study implemented an experiment on 78 Grade Ten EFL students in a private school in a Lebanese suburban city. The participants joined in assessing a student-written essay and extracted the criteria that could be used to evaluate it in grid form. They replied to a three-point-Likert scale questionnaire about self-regulation, i.e. whether working on the rubric would be beneficial in their performance, and produced two essays afterwards. The results showed that students become better self-regulated and perform better on the writing tasks. The findings suggest that EFL teachers should guide their students in identifying the assessment criteria and provide activities that enhance self-regulation.
Keywords: assessment, feedback, essay writing, rubrics, self-regulatedتطوير معايير التقويم لتعزيز مهارات طلاب اللغة الإنكليزية الكتابية في الصف العاشر
يعطي التقويم التكويني نتائج للطلاب عن تقدمهم في تحقيق الأهداف التعلمية. ومن المتعارف عليه حاليا هو ضرورة إشراك الطلاب بشكل فعال في عملية التقويم. وينطلق هذا البحث من فرضية مفادها أن إشراك طلاب اللغة الانكليزية كلغة أجنبية في وضع معايير التقويم التي سيستخدمها المعلم في عملية التقويم، يسهم في تعزيز مهاراتهم التعلمية الذاتية، وبالتالي سينجزون الوظائف المطلوبة منهم بطريقة أفضل. وقد طبقت الدراسة على ٧٨ طالباً في الصف العاشر في مدرسة خاصة في إحدى ضواحي بيروت. وأظهرت النتائج أن مهارات الطلاب التعلمية الذاتية قد تطورت وأن نتائجهم كانت أفضل، على أكثر من صعيد.
الكلمات المفاتيح تغذية ارتجاعية، التقويم، مهارة الكتابة، قواعد تقويم التعلمية الذاتي